piątek, 28 lutego 2014

Dawny świat Żydów Polskich. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach literackich i malarskich. BIBLIOGRAFIA!!!



I LITERATURA PODMIOTU;
1.      Gierymski A., Żydówka z cytrynami [dostęp online;] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Aleksander_Gierymski_%C5%BByd%C3%B3wka_z_pomara%C5%84czami.jpg
2.       Konopnicka M., Mendel Gdański [w:] Nowele, Warszawa; Książka i Wiedza,  1990, ISBN 9788360313190
3.      Mickiewicz, A. Pan Tadeusz. Kraków: Oficyna Literacka, 2005. ISBN 83-7001-254-9
4.      Norwid C.K., Żydowie polscy [w;] Zbiór wierszy, Kraków; WAB, 2009, ISBN
5.      Orzeszkowa, E. Meir Ezofowicz.  Wrocław: Ossolineum, 2003. ISBN 83-52334-11-0  
1.      Wyspiański S., Głowa Żyda [dostęp online;] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/Glowa_Zyda.jpg             

II LITERATURA PRZEDMIOTU;
1.      Inglot, M. Postać Żyda w literaturze polskiej lat 1822-1864. Wrocław: Wydawn. Uniwersytetu Wroclawskiego, 1999. s. 31-36, 82-83, 86-87, 91-93, 98-100, 267-268,  289-290. ISBN 83-22919-47-6
2.      Blumental, N. Dokumenty i materiały do dziejów okupacji niemieckiej w Polsce. Obozy. t. 1. 2. Łódź: Wyd. Centralnej Żydowskiej Komisji Historycznej w Polsce, 1946. s. 18-19, 56-57, 95-97. ISBN brak
3.      Lementowicz, U. Pan Tadeusz Adama Mickiewicza. Lublin: Biblios, 2006. s. 5-52. ISBN 83-86581-05-4
4.      Makowski, S. Nie-boska komedia Zygmunta Krasińskiego. Warszawa : WSIP, 1975. s. 5-50. ISBN brak
5.      Wiśniewski, A. Obraz wojny i okupacji w literaturze polskiej. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1988. s. 23-25, 99-104, 149-153, 199-201. ISBN 83-04-03521-1


niedziela, 16 lutego 2014

Temat prezentacji; Odwołując się do różnych utworów, udowodnij, że, biografia jest kluczem do zrozumienia twórczości Jana Kochanowskiego. Jak zacząć?



TEKST PREZENTACJI;

Warto już na wstępie omawianego zagadnienia zadać sobie pytanie czy biografia jest niezbędna dla zrozumienia twórczości danego artysty? Odpowiedz nie jest jednoznaczna, bo jak już byt nasz jest złożony są plusy i minusy. Za stwierdzeniem, iż biografia jest niezbędna, przejawia się fakty, iż znając losy samego artysty w pełni jesteśmy w stanie odczytać jego intencję wczuć się w jego skórę. Za minusem przedstawia się, to, iż poezja jest przecież wątkiem, którego sami możemy dobrowolnie interpretować. Natomiast znając biografię autora jesteśmy w pewien sposób nakierowani. Lecz pytań nadszedł kres, przejdźmy, zatem do przybliżenia sylwetki naszego wspaniałego i zarazem głównego bohatera mojej pracy – Jana Kochanowskiego. Jak wiemy z autopsji jego twórczość dość bogata nie tylko stylistycznie, lecz poetycko i metaforycznie a to wszystko odnosi się w jakimś stopniu do jego życia osobistego.
Jan Kochanowski jak podaje nam wiele źródeł urodził się w 1530 roku w małej miejscowości o nazwie Sycyna pod Radomiem. Choć muszę przyznać, że po przestudiowaniu wielu pozycji odnoszących się do życia pisarza, jest to data umowna, bowiem dokładnie nie została określona. Pochodził z rodziny ziemiańskiej, gdzie ku pochwale jego rodziców i wyrazach szacunku wychował się z jedenasta swojego rodzeństwa. Nastoletnie czasy pozwolę sobie ominą i przejdę do kolejnego ważnego wydarzenia w życiu czarnoleskiego poety, a dokładniej rozpoczęcia nauki w Akademii Krakowskiej w 1544 roku. Starał się wiele podróżować po Europie i tym samym nawiązywał coraz więcej kontaktów z interesującej go tematyki literatury i humanistyki. Starał się jak najwięcej poznawać dzieł, z którymi na ziemiach polskich nie miał styczności to prawdopodobnie ta wiedza zdobyta w podróżach pozwoliła mu na tak kunsztowne i różnorodne tworzenie dział. Około 1563 roku powrócił do kraju, gdzie stanął na stanowisku dworzanina i sekretarza Zygmunta Augusta, zaś po śmierci jego zwierzchnika osiadł na stałe w znanym nam wszystkim Czarnolesie. Nie był już w tym okresie skory do pełnienia jakichś wybitnych posług, w życiu publicznym udzielał się tylko okazjonalnie. I tak dalej Kochanowski doznaje największej krzywdy, jaka może przydarzyć się ojcu, umiera jego najukochańsza córeczka Orszulka.

BIBLIOGRAFIA; Temat prezentacji; Odwołując się do różnych utworów, udowodnij, że, biografia jest kluczem do zrozumienia twórczości Jana Kochanowskiego.




I LITERATURA PODMIOTU;

1.      Kochanowski J., Na dom w Czarnolesie; O żywocie ludzkim [w;] Fraszki, Warszawa 2001, s.34

2.      Kochanowski J., Treny, Warszawa 1998

3.      Kochanowski J., Pieśń świętojańska o Sobótce [w;] Pieśni, Warszawa 1996, s.56-62

II LITERATURA PRZEDMIOTU;

1.      Grzeszczuk S., Jan Kochanowski – „Wsi spokojna, wsi wesoła”, (w zbiorze:) Lektury polonistyczne. Średniowiecze – renesans – barok, t. 2, pod red. A. Borowskiego i J. S. Gruchały, Kraków 1997.

2.      Korolko M., Jana Kochanowskiego żywot i sprawy. Materiały, komentarze, przypuszczenia, Warszawa 1985.

3.      Pelc J., Jan Kochanowski. Szczyt renesansu w literaturze polskiej, Warszawa 1980

sobota, 8 lutego 2014

Pomoc maturalna

Oferuję kompleksowe pisanie prezentacji maturalnych na wybrany temat.
Prezentacja zawiera: pracę 4-5 str. A4, czcionka 12, bibliografia, plan prezentacji, przykładowe pytania komisyjne.
Mam na swoim koncie wielu zadowolonych maturzystów.
Każda praca jest napisana w sposób indywidualny, kreatywny i oryginalny co daje gwarancję powodzenia na maturze.
Cena do uzgodnienia.

GG; 40304424
E-mail pomocmaturalna@onet.pl

Tematy do wyboru z języka.

JĘZYK
  1. Związki frazeologiczne we współczesnej reklamie. Dokonaj interpretacji analizowanych przykładów.
  2. Przedstaw wpływ mitologii na słownictwo i frazeologię języka polskiego dawniej i dziś (na wybranych przykładach).
  3. Zaprezentuj wpływ Biblii na słownictwo i frazeologię języka polskiego dawniej i dziś (na wybranych przykładach).  
  4. Omów funkcje związków frazeologicznych w środkach masowego przekazu. Odwołaj się do konkretnych przykładów.
  5. Wpływ języków obcych na polszczyznę w wybranej epoce. Rozwiń zagadnienie odwołując się do przykładów.
  6. Omów funkcje języka w tworzeniu groteskowego obrazu świata. Dokonaj analizy wybranych przykładów.
  7. Porównaj różne innowacje języka poezji polskiej XX wieku.
  8. Rozwiń zagadnienie awansu polszczyzny potocznej w literaturze XX wieku. Przeanalizuj język wybranych utworów.
  9. Zbadaj sposoby oddziaływania na odbiorcę przy pomocy języka w literaturze wybranej epoki.
  10. Porównaj język utworów epoki romantyzmu z językiem utworów pozytywistycznych (lub współczesnych).
  11. Sposoby wyrażania emocji przy pomocy języka. Odwołaj się do wybranych przykładów z języka potocznego i literatury.
  12. Indywidualizacja języka bohaterów literackich jako sposób charakterystyki postaci. Dokonaj analizy wybranych przykładów.
  13. Omów zjawisko zapożyczeń językowych we współczesnej polszczyźnie i rozważ ich zasadność. Odwołaj się do konkretnych przykładów.
  14. Funkcje gry językowej w tekście kabaretowym. Rozważ zagadnienie na wybranych przykładach.
  15. Rola neologizmów w tworzeniu literackiego obrazu świata. Rozważ zagadnienie na podstawie wybranych tekstów poetyckich.
  16. Wykaż obecność tabu językowego i omów jego funkcję w literaturze romantycznej i współczesnej.
  17. Etykieta językowa różnych czasów i środowisk. Zanalizuj wybrane przykłady literackie i inne.
  18. Dokonaj analizy języka wybranych piosenek polskich zespołów rockowych lub popowych, wyjaśnij zasadność doboru środków wyrazu.
  19. Zbadaj specyfikę języka publicystyki sportowej. Przedstaw i zinterpretuj wybrane przykłady.
  20. Język bohaterów literackich dramatu XX wieku. Przedstaw na wybranych przykładach.
  21. Funkcje stylizacji językowej w prozie współczesnej. Dokonaj analizy wybranych przykładów.
  22. Omów funkcję posługiwania się gwarą w twórczości pisarzy różnych epok – na wybranych przykładach.
  23. Styl publicystyczny w felietonach i reportażach. Podaj konkretne przykłady (Krall, Kąkolewski, Wańkowicz).
  24. Czy język współczesnych piosenek jest komunikatywny? Podaj przykłady i zinterpretuj je.
  25. Nowomowa w polskich powieściach „produkcyjnych” lat powojennych. Wskaż przykłady i zanalizuj je.
  26. Język bohaterów jednej z części powieści Reymonta „Chłopi” i współczesnego utworu (literackiego lub filmowego) o tematyce chłopskiej. Przedstaw podobieństwa i różnice.
  27. Przedstaw problem stylizacji językowej w powieści historycznej na wybranych przykładach.
  28. Omów właściwości stylu ulubionego twórcy. Odwołaj się do wybranych przykładów.
  29. Dokonaj analizy różnych odmian współczesnej polszczyzny – na przykładzie utworów wybranego autora współczesnego.
  30. Komizm słowny i sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok. Odwołaj się do konkretnych przykładów.
  31. Perswazyjne funkcje języka na przykładach tekstów propagandowych. Odwołaj się do konkretnych przykładów.
  32. Omów pochodzenie nazw miejscowych Twojego regionu.
  33. Styl potoczny jako artystyczny środek wyrazu. Przedstaw na wybranych przykładach różne sposoby wykorzystywania języka potocznego w literaturze XIX i XX wieku.
  34. Perswazja językowa w środkach masowego przekazu. Odwołując się do konkretnych tekstów, np. artykułu prasowego, reklamy, wywiadu TV, przemówienia, zaprezentuj najbardziej charakterystyczne formy oddziaływania na postawy za pomocą języka.
  35. Mowa zakochanych dawniej i dziś. Omów zagadnienie na podstawie wybranych przykładów z literatury.
  36. Cele i sposoby wykorzystania języka w Internecie. Omów i oceń wybrane przykłady.

Związki literatury z innymi dziełami sztuki- Tematy!!!

1.Antykomunistyczne podziemie jako ważne zjawisko w dziejach powojennej polskiej kultury. Omów na podstawie wybranych utworów literackich i filmów.
2.Artystyczne ujęcie macierzyństwa w literaturze i sztuce. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady.
3.Autoportret słowem i pędzlem malowany. Zaprezentuj na podstawie wybranych dzieł.
4.Bohaterowie różnych epok w dziełach literackich i ich adaptacjach filmowych.
5.Chopin w literaturze, sztuce i filmie. Zaprezentuj sylwetkę kompozytora na wybranych przykładach.
6.Cierpienie jako wyzwanie dla człowieka myślącego. Omów i rozważ problem w oparciu o utwory literackie, dzieła malarskie i filmy.
7.Człowiek współczesny w świecie zagrożeń i zakwestionowanych wartości jako temat obecny nie tylko w literaturze. Omów problematykę, odwołując się do wybranych dzieł kultury.
8.Czy utwór katastroficzny musi wyrażać pesymistyczną postawę wobec świata? Rozstrzygnij, analizując dwa wybrane utwory literackie i dwa filmowe.  
9.Funkcje barw w tworzeniu nastroju. Przeanalizuj wybrane dzieła literackie i malarskie.
10.Funkcje egzotycznego pejzażu w literaturze i sztuce XIX wieku. Zanalizuj wybrane przykłady.
11.Funkcje legend i wizerunków świętych. Zanalizuj wybrane dzieła literackie, plastyczne i muzyczne, poświęcone największym autorytetom religijnych swoich czasów.
12.Funkcjonowanie motywu pożegnania w literaturze i sztuce. Zanalizuj wybrane przykłady.
13.Futurystyczne fascynacje nowoczesnością i postępem. Omów zjawisko, odwołując się do wybranych przykładów z literatury i sztuki.
14.Góry i ich funkcje w literaturze oraz sztuce romantyzmu i Młodej Polski. Zanalizuj wybrane przykłady.
15.Inspiracje antyczne w kulturze. Przedstaw je, analizując wybrane dzieła literackie i inne (np. malarskie, rzeźbiarskie, architektoniczne), pochodzące  z różnych epok.
16..Inspiracje biblijne w literaturze i sztuce XX wieku. Zaprezentuj na wybranych przykładach.
17.Katedra gotycka jako tekst kultury. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów z literatury, malarstwa i filmu.
18.Klasycyzm jako konwencja w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
19.Komizm i humor – dwa podobne, lecz różne sposoby mówienia o świecie. Rozważ problem na podstawie wybranych dzieł literackich i filmowych.
20.Kontrast jako zasada kompozycji w baroku i jego związek ze światopoglądem epoki. Rozważ temat, odwołując się do przykładów z literatury i sztuk plastycznych.
21.Kubizm, formizm, surrealizm w literaturze i malarstwie. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
22.Kultura i krajobraz kresów jako temat i tło wybranych utworów literatury, malarstwa i filmu.
23.Kultura sarmacka w epoce baroku. Rozwiń temat, odwołując się do literatury i sztuki tego okresu.
24.Literacka kreacja Wielkiego Brata a jego następcy w środkach masowego przekazu. Scharakteryzuj zagrożenia, jakie niosą popularne programy telewizyjne.
25.Literackie i filmowe wizje Litwy. Zanalizuj w oparciu o wybrane przykłady.
26.Literatura i sztuka jako źródło wiedzy o grze ludzkich namiętności. Rozważ zagadnienie, odwołując się do wybranych dzieł kultury.
27.Łaskawe i surowe oblicza natury w literaturze i malarstwie. Omów temat, analizując wybrane dzieła.
28.Mogiły, ruiny, opustoszałe zamki, ... – znaki przemijania w literaturze i malarstwie XVIII i XIX wieku. Omów funkcjonowanie motywu.
29.Postać frapującej kobiety w literaturze i sztuce wybranych epok. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane przykłady.
30.Na wybranych przykładach przedstaw artystyczne interpretacje krajobrazu wiejskiego w literaturze i malarstwie (np. Reymont, Chagall, van Gogh).
31.Na wybranych przykładach rozważ, jak literatura XX wieku komentuje dzieła sztuki.
32.Omów różne sposoby wykorzystania motywów sportowych w wybranych dziełach literackich, malarskich i filmowych.
33.Obraz senny jako inspiracja dla pisarzy i malarzy. Omów na wybranych przykładach sztuki XX wieku.
34.Ogród jako przestrzeń, sprzyjająca budowaniu samego siebie. Zaprezentuj na podstawie wybranych dzieł kultury..
35.Porównaj obrazy Warszawy w wybranych utworach literackich i malarstwie XIX i XX wieku.
36.Portret mistrza tańca w dziełach literackich i filmowych. Przedstaw funkcjonowanie motywu na wybranych przykładach.
37.Przedstaw motyw Stabat Mater Dolorosa w poezji i sztuce.
38.Przedstaw na podstawie wybranych przykładów ważne momenty dziejów narodowych w ujęciu literackim i malarskim, jako realizację twórczości „ ku pokrzepieniu serc”.
39.Rola muzyki w kreacji literackiego obrazu. Omów na wybranych przykładach liryki różnych epok.
40.Różnorodne wersje motywu Madonny w literaturze i sztuce. Omów temat, analizując wybrane przykłady.
41Sceny batalistyczne utrwalone przez pisarzy i malarzy. Scharakteryzuj je, analizując wybrane dzieła.
42.Symbol i alegoria jako środek wyrazu w poezji i malarstwie. Omów temat, analizując wybrane przykłady.
43Symbolika stroju w literaturze i innych sztukach. Omów problem na wybranych przykładach.
44.Średniowieczna sztuka religijna – omów wątki w malarstwie i poezji.
45.Świat prowincji w wybranych utworach literackich i malarskich. Omów zagadnienie, analizując wybrane dzieła.
46.Tematyka żydowska w literaturze i sztuce. Omów, ilustrując swoją wypowiedź wybranymi tekstami kultury.
47.Topos wyspy literaturze, malarstwie i filmie. Omów w oparciu o wybrane dzieła.
48.Wykaż związki ideologii średniowiecza ze sztuką i literaturą tej epoki.

Bibliografia; Literacki i filmowy obraz ojca.



BIBLIOGRAFIA;
Temat Prezentacji. Literacki i filmowy obraz ojca.

I LITERATURA PODMIOTU;
1.      Kochanowski Jan, Treny [w:] Fraszki, Pieśni, Treny, Zielona Sowa, Kraków 2004, ISBN 83-7389-598-1
2.      Parandowski Jan, Mit o Dedalu i Ikarze [w;] Mitologia, PWN, Warszawa 2001, s. 67-73, ISBN 83-03-02417
3.      Żeromski Stefan, Przedwiośnie, Zielona Sowa, Kraków 2006, ISBN 83-7389-604-X

II LITERATURA PRZEDMIOTU;
  1. Hutnikiewicz Artur, Przedwiośnie Stefana Żeromskiego, PWN, Warszawa, 1974, s. 67-69, ISBN 978-83-921930-9-1
  2. Markiewicz Henryk, Żeromski i Prus, PWN, Warszawa 1964, s. 101-109, ISBN 83-85229-60-4
  3. Pelc Janusz, Jan Kochanowski. Szczyt renesansu w literaturze polskiej, PWN, Warszawa 2001, s. 34-39, ISBN 83-01-13133-0

III MATERIAŁY POMOCNICZE;
1.      Karta z cytatami
2.      Ramowy plan wypowiedzi.