wtorek, 26 lutego 2013

Ogłoszenie.

Oferuję kompleksowe pisanie prezentacji maturalnych na wybrany temat.
Prezentacja zawiera: pracę 4-5 str. A4, czcionka 12, bibliografia, plan prezentacji, przykładowe pytania komisyjne.
Mam na swoim koncie wielu zadowolonych maturzystów.
Każda praca jest napisana w sposób indywidualny, kreatywny i oryginalny co daje gwarancję powodzenia na maturze.
Cena do uzgodnienia.
KONTAKT:
GG; 40304424
E-mail pomocmaturalna@onet.pl
pomocmaturalna.blogspot.com

Biblia, jako źródło inspiracji. Przykładowa praca maturalna ( Literatura podmiotu)



 
Temat: Biblia, jako źródło inspiracji artystycznych. Omów funkcję motywów biblijnych w utworach różnych epok literackich.

I Literatura podmiotu:
1. Dante A., Boska komedia, Warszawa: Kram 2006, ISBN 8389637748
2. Herling-Grudziński G., Wieżą [w;] Opowiadania, Kraków: Kram 1990, ISBN 83-7046-048-8
3. Księga Rodzaju [w;] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu: Biblia Tysiąclecia. Oprac. zespół biblistów polskich. Poznań – Warszawa: Wydawnictwo Pallottinum, 1982, ISBN 8370144195
4. Mickiewicz A., Dziady cz. III, Kraków: Wydawnictwo Literackie 1994, ISBN 83-07-02001-8 3
5.Szymborska W., Noc [w;] 101 wierszy, Warszawa: PWN 2002, s.45, ISBN 83-7180-095-9

Jakie materiały pomocnicze do prezentacji maturalnych?

Każdy z was zadaje sobie pytanie co dodać by uatrakcyjnić swoją prezentację. Jak wiemy sam tekst odchodzi do lamusa, Komisją trzeba wstrząsnąc, zadziwić nie tylko wiedzą ale i kreatywnością. Oto kilka przykładowych propozycji;
1. Karta z użytymi cytatami.
2. Reprodukcje obrazów.
3. Urywki filmów analizoanych w pracy.
4. Muzyka MP3 dobrana do treści pracy np. motyw miłości doskonale komonuje się ze zmysłową muzyką klasyczną, która nie jest tak popularna a przedze wszystkim jest kunsztowna i wyrafinowana.
5. Przebranie !!! Wiem szok, a jednak działa uwierzcie mi dodając siebie gadżety przykuwamy uwagę Komisji. Dajemy im znak, żę nasze przygotowanie to nie tylko wyuczenie się kilku stron tekstu.
6. Przyniesienie dawnych listów, materiałów historycznych, zdjęć które nawiązują do np. tematyki wojennej.
7. Prezentacja multimedialna, która scala muzykę, film i treść.
8. Plakaty, afisze, tablice.
9. Dodawanie własnych doświadczeń. np. Motyw matki doskonale komponuje się gdy mamy przy sobie zdjęcie swojej mamy, podobnie się ma kiedy analizujemy motyw dzieciństwa.
Oto kilka propozycji, są one ustalane indywidualnie do tematu dlatego jest to zaledwie zalążek tego co można zrobić aby zaszokować ( pozytywnie ) Komisję.

Chcesz dobrać materiały pomocnicze do pracy ? Napisz do mnie; pomocmaturalna@onet.pl

Ramowy plan wypowiedzi; Motyw winy i kary. Przykład.


III Ramowy plan wypowiedzi:
1.    Wst
ęp.
•    Wprowadzenie do tematu.
•    Istniej
ążne definicje pojęcia winy i kary.
•    Wina i kara s
ą nieodłącznym elementem woluminów z różnorodnych epok literackich.
•    Biblijne korzenie motywu.
2.    Rozwini
ęcie:
•    „Antygona” Sofokles-
- konflikt prawa ziemskiego z boskim
- obraz bohaterki tragicznej, pozostawionej bez optymistycznego wyboru.
- Obraz winy wobec Boga, za brak pochówku brata i kary wobec jejgo pogrzebu ze strony władcy Kreona.
•    „ Makbet” Wiliam Szekspir
- kara, jako element ko
ńcowych popełniony licznych morderstw.
- Makbet, jako winowajca działaj
ący pod ciągłym pragnieniem dojścia do władzy
•    „ Zbrodnia i kara” Fiodor Dostojewski
- Raskolnikow, jako morderca, według którego lichwiarka nie powinna
żyć godnie.
- Kar
ą za dokonane zbrodnie jest zesłanie an Syberię.
- Przyznanie si
ę do winy i pełne okazanie skruchy, za sprawą miłości do Sonii.

3.    Wnioski:
•    Sprawiedliwo
ść dosięgnie zbrodniarza prędzej czy później. Bo sprawiedliwości zawsze musi stać się zadość. Za złe postępowanie zawsze jest kara, jeśli nie za życia to po śmierci. „Nie masz zbrodni bez kary”.

IV Materiał pomocniczy;
•    Kartka z cytatami.

Przykład bibliografia; Motyw szaleństwa w literaturze.



I Literatura podmiotu:
1.Goethe J.W., Cierpienie młodego Wertera, Kraków; Kram 2006
2.Mickiewicz A., Romantyczność [w;] Ballady i romanse, Warszawa: PWN 1991, s.56-57
3.Molier, Skąpiec, Wrocław: Ossolineum 1996
4.Sofokles, Król Edyp, Warszawa; GREG 1996
5.Szekspir W., Makbet, Kraków: Wydawnictwo Literackie 2001

II Literatura przedmiotu:
1.Arystoteles, Retoryka. Poetyka, Warszawa: PWN 1988, s. 334-346
2.Boy-Żeleński T., Szkice o literaturze francuskiej, t. 1, Warszawa 1956, s.89-92
3.Komorowski J., „Makbet” Williama Shakespeare’a, Warszawa: PWN 1989, s.55-58
4.Witkowska A., Mickiewicz słowo i czyn, Warszawa: WAM 1999, s.14-16
5.Tadeusz Boy-Żeleński, Szkice o literaturze francuskiej, t. 1, Warszawa 1956, s.89-90

Literatura podmiotu ; Literacka wizja młodości.



Temat: Literacka wizja młodości, jej doświadczeń i dążeń w ocenie współczesnej młodzieży. Przedstaw problem na wybranych przykładach.

I Literatura podmiotu:
1.Asnyk A., Manifest do młodych [w;] Wybór poezji, Wrocław: Ossolineum, s.56, ISBN 83-7327-163-5
2.Kamiński A., Kamienie na szaniec, Karków: Kram 1997, ISBN 97-8830-303-100-6
3.Mickiewicz A., Oda do młodości [w;] Twórczość zebrana, Kraków: Dom książki 1997, s.78, ISBN 8373273824
4.Słowacki J. Kordian, Kraków; Czytelnik 1999, ISBN 978-83-7327-183-8
5.Orzeszkowa E., Nad Niemnem, Warszawa: WAM 1995, ISBN 83-85230-37-8
6.Parandowski J., mit o Dedalu i Ikarze [w;] Mitologia, Kraków; Wydawnictwo literackie 1965, s.56-62, ISBN 8374350466